Dúl, fúl, és elnémul

Ingmar Bergman

Dúl, fúl, és elnémul

Fordította: Kúnos László
Bemutató dátuma: 2010.12.18.
Utolsó előadás: 2011.04.29.

Bergman e művének főszereplőjét saját nagybátyjáról, Carl bácsiról mintázta. Önéletrajzi írásában, a Laterna Magicá-ban így emlékszik vissza rá: Nagyanyám volt a gyámja: a bácsi ugyanis kissé ütődött volt, „nem volt ki mind a négy kereke'. Néha bevitték a bolondokházába. Carl bácsi igazából feltaláló volt. Rajzokkal és leírásokkal ostromolta a Királyi Szabadalmi Hivatalt, de kevés sikerrel. Mintegy száz beadványa közül kettőt fogadtak el: egy gépet, amelyik egyforma nagyságúra vágta a krumplit, és egy automatikus WC-kefét. Csodáltam Carl bácsit, mert elmés szerkezeteket fabrikált a laterna magicámhoz és a filmvetítőmhöz. Beszerelt több együttesen mozgatható üveglemezt, melyeket maga festett be. Ezekkel mozgó hátteret teremtett a figurák mögé. Megnőtt az orruk, lebegtek, kísértetek bukkantak elő holdfényes sírkövek mögül, hajók süllyedtek el. A családi legendához tartozik Carl bácsi eljegyzésének története egy nála harminc évvel fiatalabb tornatanárnővel. Bergman ezt az epizódot emeli ki a bácsi életéből: hol szeretetteljes iróniával, hol metsző humorral meséli el az önnön kisszerűségétől rettegő, a zsenialitás és őrület határán élő ember utolsó szerelmi és művészi fellángolását. Az előadásban Franz Schubert művei hangzanak el.


Carl Åkerblom, mérnök és feltaláló, 54 éves
Pauline Thibault, tornatanárnő, Carl menyasszonya, 22 éves
Anna Åkerblom, Carl mostohaanyja, özvegy, 66 éves | Stella nővér, ápolónő, 50 éves
Osvald Vogler, nyugdíjas professzor, 75 éves
Gyabronka József m.v.
Emma Vogler, a felesége, néma, 48 éves
Termes Rita m.v.,

Budai Rita m.v.
Johan Egerman, docens, 40 éves | Petrus Landahl, kézimunkatanár, 32 éves
Mia Falk, színésznő, 20 éves | Rigmor bohóc, kortalan

Díszlet
Izsák Lili
Jelmez
Sztevanovity Sandra
Dramaturg
Gáspár Ildikó
Zene
Melis László †
Mozgás
Dékány Edit
Fény
Herbai Máté
Ügyelő
Kónya József
A rendező munkatársa
Érdi Ariadne
Rendező
Gigor Attila

Kritikák