Forradalom után

Szekeres Szabolcs
Forradalom után
Dionüszosz Magazin (blog)
2022.05.23.

A Henrikek és a Richárdok ezúttal sem bírnak magukkal. Shakespeare királydrámáihoz hasonlatosan életre-halálra vetélkednek a hatalomért Coitus szigetén is. Egy véres forradalomban átvették a hatalmat az ómegák az alfahímek felett. Az előbbiek sikertelenek voltak a gyengébb nem képviselőinél, míg az utóbbiak könnyedén megszerezhették maguknak a legjobb nőket. A földrengésszerű változások után az addig sikereseket, az alfahímeket kasztrálták. Esély mutatkozik arra, hogy talán megnyílik az út az ómegák számára az ölelő karokhoz, az elnyílt ajkakhoz és a nedves ölekhez. A férfitársadalom most két kasztra tagolódik. A vágyott, az elismert réteg tagjai a redpill egységébe tartoznak. Az ide sorolt férfiaknak valódi nővel is lehet testi kapcsolatuk, míg a bluepill csoportba tartozóknak kizárólag robotokkal. Az állam kedve szerint pakolhatja alattvalóit egyik kasztból a másikba. Egyben azonban az ideológiák hasonlítanak egymáshoz. A nő minden esetben árucikk és tárgy csupán.

Schwechtje Mihály a színészek improvizációi alapján írt Szex. Újra. El. című darabja sci-fi és politikai parabola. A fordulatos drámát, amely az átlagpolgár szemszögéből meséli a történetet, az író állította színre. Az Örkény István Színház Stúdiójában látható előadás a példázat kortalanságát hangsúlyozza. Ehhez igazodnak a szcenikai megoldások is. Láng Imola a magánéletet és a közszférát összemosó, végtelenbe vesző lépcsőket tervezett a színpadra. Az emberek egymás közötti közeledéséhez előbb le és / vagy fel kell fáradni a grádicsokon. Hamar lekerülhet a politikai karrierre vágyó a lépcsőkön megközelíthető felsőbb szintekről. Ignjatovic Kristina jelmeztervező ruhái a görög dráma világát a képregényével ötvözi.

A főszereplő Ficza István Fülöp alakítójaként. A többieknek külön arcuk van a közösségi élethez. A kedvesen esetlen Fülöp szinte önazonos, amely nem semmi Coitus szigetén. Ficza szépen énekel és a térdéig ér a lelke, ahogyan azt mondani szokás. A rendkívül érzékeny Fülöp a KISEMBER a Szex. Újra. El. világában. A legnagyobb vágya az, hogy akkora hős legyen, mint Batman. Rendszerek jönnek és mennek, de ő, bárhogyan is alakul a világ körülötte, alul marad. Amikor pedig végre feltörhetne, hamarosan világossá lesz számára, hogy ezúttal sem több a hatalom játékszerénél. Ficza szerepformálásának a lényege, hogy az ember mögött alig látszik a férfi. Fülöp sikertelen a nőknél, mert sohasem azt, és nem akkor csinálja, amit és amikor kell. Bár a randevúra gyertyával, gonddal megterített asztallal és házi készítésű pörkölttel készül, ám cselekvés helyett beszél, holott egyszerűen magához kellene ölelnie a kedvest. Fülöp megkapó pillanataiban a férfi sziluettjét sejtetve, önmagát legyőzve küzd Biankáért, a robotnak hitt nőért.

A hatalom embereinek múltjában bőven találhatók szépséghibák, amelyek napvilágra kerülvén hátráltathatják a politikai pályafutásukat. A sziget jelenlegi uralkodója, Henrik (Bajomi Nagy György) régóta, a lány kisgyerekkora! óta vonzódik szexuálisan Eleonórához (Józsa Bettina), elődje gyermekéhez. Vajda Milán számára a mostani évad azért lehet izgalmas, mert másodszor játssza a különös férfit. A színész ezekben a darabokban a tőle jól ismert szakállas, bumfordi karakter helyett a formátumos személyiséget adja, akinek titkai vannak. Az ajtó című Szabó Magda regényből készült koncertszínházban inkább rezonőr semmint, drámai hős. Mégis úgy érezzük, hogy a háttérben türelmesen meghúzódó Férj valódibb kapcsolatot alakít ki Emerenccel, mint a felesége. Itt, a homoszexuális hajlamait titkoló Richárd szerepében Vajda a fogaskerekek közé szorult porszem. Aztán ez a porszem kaviccsá nő, és önhibáján kívül akadályozza a több sebből vérző állam működését. A tehetséges, ám meghasonlott Richárd végül célba ér ugyan, ám jokeri vigyora alapján az ő uralkodása sem hoz könnyebb életet a polgárok számára, sőt. Kerekes Éva az örök NŐ. Kiismerhetetlenül fölényes félmosollyal az ajkán lép be a légyottra Fülöphöz. A "hivatásos" nő szavai és gesztusai kihívások a férfi számára. Kerekes nem tud annyira kurvás lenni, hogy ne érezzük a lappangó félelmét attól, ha esetleg nem tudná teljesíteni az állam által rászabott feladatot. Ám a lélek pisla fénye sem feledteti a provokatívan érzéki nőt.

Az első húsz perc a publikum kizökkentésére törekszik. Nem világos, hogy mi a funkciója annak, ha a színész ironikusan maga hívja fel a figyelmet, hogy mekkora pillanatot élt meg, ám ennek a módszernek a továbbiakban nincsen folytatása, így ez az ötlet nem illeszkedik az összhatásba. Az Örkény előadásában a szexualitás csak álarc. Ezért is kár a fenti modorosságért, mert a politikai földindulás után újrarendeződni kívánó társadalomról elgondolkodtatóan mesélnek nekünk. Az állam és az alattvaló harmonikus kapcsolata nemcsak a színpadon vész a homályba. Nem szabad semmilyen olyan cselekedetet államférfiúi erénynek nevezni, amelyik sérti az általában vett erényt, mondja Goethe. Jó lenne hinni ebben a mai magyar viszonyok között is. A Szex. Újra. El. előadásában a politika és a pszichológia elválaszthatlan egymástól. El kell(ene) jutni önmagunkhoz, vagy legalábbis megpróbálkozni ezzel, körvonalazza az Örkény István Színház szigorú előadása. Ellenkező esetben nemhogy felelős vezetők, de még valamirevaló alattvalók sem lehetünk.

2022.05.23. 09:31