ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás

Jegypénztárunk és szervezésünk
június 3-tól zárva tart.
Nyitás:

2017. augusztus 21-én.

Tartuffe-öt szitává lövik

 

Népszabadság - 2015. 01. 19. (1,11. oldal)

 

Zappe László

 

Zsarolás és propaganda

 

A vége felől nézve csaknem meggyőző az Örkény Színház Tar tuffeje. Bagossy László rendező sajátosan értelmezte át a királyi kegy kínos érkezését. Nem érte be holmi szokványos ironikus gesztussal.

De még azzal sem, hogy a kegyelmet az addig Tartuffe néma szolgájaként semmittevő Lőrinc hozza.

 

Lőrinc egy kommandóval érkezik, a gonosz képmutatót szitává lövik, majd a politikailag megtévedt Orgont beszervezi a király hű szolgái közé, s végül a rendőri akció kormánypárti médiaeseménybe torkollik. Az aktuális politikai üzenet világos. Az egyéni hipokrízis mögött nagyobb tét, a bigott konzervatív és józan liberális szellem politikai vitája húzódik meg. Az indítás erőteljes. Pogány Judit sokszoknyás vidéki öregasszonyként robban be az Orgon család hipermodernül elegáns, hófehér nappalijába, és szakasztja rájuk az anyós konzervatív-vallásos intelemáradatát. Az előadás ingadozik a nyílt, olykor szájbarágó aktualizálás és a szellemesen kétértelmű előadásmód között. A látvány, Bagossy Levente díszlete szinte a huszonegyedik századot is meghaladó új világot sejtet, a jövő nagypolgári ízlését. Ignjatovic Kristina jelmezei a család lezserségét, fesztelenségét éreztetik, a bigott szenteskedők meg persze feszes, sötét öltönyt viselnek. Parti Nagy Lajos szövege, amely már Alföldi Róbert rendezésében is remekül bevált, most is könnyedén vibrál. Nagy Zsolt előadásában a címszereplő erőszakos, gátlástalan és cinikus. Magatartása, személyisége nem is indokolja azt az elementáris hatást, amelyet a ház urára gyakorol. Znamenák István Orgonja hatalmas, minden részletében alaposan kidolgozott alakítás, amely azonban szinte csak önmagában hordozza a vakhit minden okát. Egy elbizonytalanodott embert látunk, aki annál erősebben kapaszkodik frissen szerzett meggyőződésébe, minél nyilvánvalóbb hite képtelensége. Politikai múltja miatt fél. Megrendülése hatásos és megrázó. Csuja Imre és Kerekes Éva színesen hozza a józan értelem érveit, Máthé Zsolt erőszakosan behízelgő végrehajtó. Pálya Pompónia arcára még nem rajzolt annyi izgalmat az élet, amennyi a szerephez kell. Hol a szöveg szellemességei szólnak nagyot, hol az aktualitás durva hatásvadászata találja el a nézőket, hol meg éppen a finom színészi megoldások ütnek szíven. De mindez stílusban és gondolatilag szertefut.