ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás

Hamlet-Toptipp.hu

Hamlet, www.toptipp.hu, március 25., Fehér Elephánt

 

 

Felmegy a függöny, megdermedünk: irdatlan tömeg néz velünk szembe, piros-fehér dán bikolórban,  Ignjatovic Krisztina százféle alakba öltözteti őket, teljes társadalmi keresztmetszetünk ott gunnyaszt  a fehér tribün vörös ülőkéin.  Claudius népe, Népünk, azok, akik a Kedves Vezér minden szavát /vas/-tapsolják. A jelmezarzenál tervezői remeklés, hasonlóan Bagossy László  telitalálatához, hogy ez az ezerarcú, csak együtt amorf sokaság kommentálva, énekelve végig a színpadon követi az eseményeket.

 

Polgár Csaba, egyetlen szürkeként, értetlenkedve figyeli a rapid esküvőt, felelőtlen nagykamasz, sírva kapaszkodik szellematyjába, órák alatt kell  bosszúállóvá aktivizálódnia. Az eskü pillanatában,  Kákonyi Árpád  eddig zúgva kitartott monolit-hangzatait himnikus kórus-kitörés szakítja meg, egyetlen sforzato-sóhajjal torokszorító atmoszférát teremtve.

 

Nádasdy Ádám  fordítása életközelbe hozza a drámát,  nem hiányoljuk a szállóigéket, jobban átéljük  Hamlet vívódásait.  Emelkedettség helyett mindennapi szorongásaink, pátosz helyett a kényszeres szorongás.  Znamenák István  királya éppen a kisszerű átlag megtestesülése,  fantasztikus kontraszt, mikor a meggyilkolt hősi arcéle szembesül az ő törpeségével. A nemes erényt  Novkov Máté  hipsztersapkás Horatiója képviseli, de az átütő orgánumú Laertes,  Patkós Márton  is méltó ellenfele a dán királyfinak. Minden jelenet tartogat ízes meglepetéseket,  Csuja Imre  nagyvonalú alakítással hozza a kedves bunkóság prototípusát, egykedvűen csörgeti cukorkás zacskóját az egérfogó-képben,  de még a mobiljába is beleszól:  "színházban vagyok".  Vajda Milán és Ficza István a szokottnál nagyobb súlyt ad Rosenkrantz és Guildenseternnek,  Pogány Judit mesterien szekundál színészként, sírásóként egyaránt. A veszettül üvöltő szurkolók, bámészkodó járókelők és a színésztrupp tagjai között a színi-egyetem  harmadévesei jeleskednek,  Varga Lili  vörös parókában, majd anélkül szuggesztív,  Osrick "szófukar" monológját  Szabó Sebestyén  érzékletesen deklamálja. Csodálatos teljestmény   Gálffi László  három jelenése,  nagyformátumú királyi Szellem, a régi nagyokat idéző,  veretes textusú Színészkirály és végül  a káromkodásból katedrálist építő  Első Sírásó.  Az ő szájából mennyei manna  a trágár beszéd,  sokat megélt bölcsességét kesernyés humor édesíti.

 

Hamlet szoknyát ölt, bohócmaszkba rejtőzik, vijjogva táncol az udvar előtt, - lehet, hogy tényleg őrült?!?  Polgár Csaba  késélen egyensúlyozva,  merész lendülettel vállalja a kockázatot, a szerep összes ismert árnyalatát újabb színekkel gazdagítja. Nagyon hős, nagyon ember, nagyon fiatal és nagyon mai.

 

Bagossy László rendezése minden ízében eredeti, védhetetlenül hatásos, arányosan szerkesztett, nagyvonalú alkotás. Élesek a szituációk, pontosak a karakterek, a tömegek játékba hozása váratlan dimenziókat teremt. A párbajt hófehér eleganciájában kedvtelve figyelő  Dóra Béla  Fortinbras-a,  Neudold Júlia  norvégül szinkrontolmácsol, a betelepülő norvégek mobiljaikkal fotózzák a vérfürdőt. Félelmetes kép, a hódítók és hódolók statikus haláltánca.

Nem kenyerünk a jóslás, de ez bizonyára az Évad Előadása.