ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás
Október 23-án, valamint november 1-én közönségszervezésünk és jegypénztárunk zárva tart!

 
Kérdéskörök a FLESS foglalkozásokról

VIHAR FLESS

                   

William Shakespeare  A vihar                                                                                                                                                                   

Mekkora a hatalma a színháznak? És a képzeletnek? Álmodjuk saját magunkat? Milyen a mi viharunk, és hol van a mi szigetünk?

Miért jó engedelmeskedni? Bennünk mekkora a szabadságvágy? Szeretjük, ha nevelnek? Ha uralnak? Mi is ítélkezhetünk és móresre taníthatunk másokat, ha hiszünk az igazunkban? Ki nevelhet? Mit tennénk, ha szupererőnk lenne? Milyen buktatói lehetnek a szuperhatalomnak és a jó szándéknak? Kinek van tudása és joga ahhoz, hogy a gondviselés helyébe próbáljon lépni?

Hogyan jeleníthető meg a varázserő a színpadon? És egy légies szellem?

Mi történik a szigeten a vihar után? Ki mit érdemel, és mit kap? Legyőzhető a gonosz, vagy csak uralható? Emlékezzünk és bosszút álljunk, vagy felejtsünk és megbocsájtsunk?

Mi mindenről szólhat ez a történet? Milyen a hatalom és a politika természete? Van a művészetnek igazi hatalma? Milyen belső erőknek engedelmeskedjünk? Hogyan legyünk jó emberek?

  

 







HAMLET FLESS     

William Shakespeare

Hamlet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
 

Mi kell ahhoz, hogy valaki hatalomra kerüljön? És hogy azt meg is tudja tartani? Szükségszerű-e, hogy a politikai erkölcs eltérjen a mindennapok etikájától? Hogyan bánik a hatalom a tömeggel? Miért reagál másként a tömeg, mint az egyén? Mi tehet az egyén a hatalommal szemben? És a tömeggel szemben? Mi a szerepe a tömegnek és a díszletnek az Örkény Színház előadásában? Mi a ti szerepetek ebben az előadásban?

Ki lehet Hamlet? Ki hasonlít Hamletre? Mi közünk nekünk Hamlethez? Milyen dalszövegek és zenekarok emlékeztetnek rá? Miért nem cselekszik? Velünk előfordul, hogy cselekednünk kéne, de képtelenek vagyunk rá?

Miért fordítják le újra és újra a Hamletet? Miért rendeznek belőle újra és újra különböző előadásokat? Miért született róla tengernyi elemzés? És hogyan születik folyton újjá kulturális utalások formájában?

Kire mondjuk, hogy őrült? Ki a bolond? Hamlet az őrült, vagy mindenki más? Hogy születik szomorúságból és melankóliából derű és nevetés? Mit szabad egy bolondnak? Mit szabad a színháznak? Mi a bolond szerepe és mi a színház szerepe Shakespeare drámáiban?

Mi a végső kérdés? Mi történhet, ha élők a halállal találkoznak? Hogyan figyelmeztetik művészeti alkotások az embert a hiábavalóságra és az elmúlásra? Mi köze Hamletnek a csendéletekhez? Milyen kérdések jutnak eszedbe Karinthy szinopszisáról: „Dán királyfi sokat töpreng, majd mindnyájan meghalnak.”?



TARTUFFE FLESS

                   

Moliere, Parti Nagy Lajos szabad fordításában Tartuffe                                                                                                                                                  
 

Mit hiszünk el? Hogyan hitetünk el valamit? A vakhit mikor válik hasznunkra, és mikor kerget az őrületbe? Miért nem látjuk a nyilvánvalót? Milyen helyzetekkel nem akarunk szembenézni? Mi vezethet ahhoz, hogy valaki felborítsa az egész életét, és fanatizálódjon egy hit, egy eszme irányában? Az önigazolásnak milyen formáival élünk?

Miért kavart botrányt a Tartuffe Molière korában? Ki és miért félhet egy komédiától? Mi hol találkozunk képmutatással? Ma milyen témák botránygyanúsak? Mit szabad egy színháznak? Mi a feladata egy színháznak? Mit tiltanak be, miért, és milyen ürüggyel? Mi a valóság, és mi a csúsztatás? Mikor hiszünk a médiának? És hogyan hitet el valamit a média?

Hogyan érvelnek a Tartuffe egyes szereplői? Milyen a jelmezük és a szóhasználatuk? Ma Magyarországon milyen társadalmi típusokat ismerünk? Mi az, hogy fordítás, és mi az, hogy átirat?

 

KOMÉDIA FLESS

Kombinálható a Liliomfi és A képzelt beteg előadásunkkal                                                                                                                                                                                                                                                                 
 

Mi kell ahhoz, hogy jól improvizáljunk? És hogy az életben legyünk jó játékosok? Hogyan lehet a pillanatban létezni, egymást meghallva közösen építkezni? Hogyan hangolódhat össze egy társulat?  Hogyan lehet az osztály jobb csapatjátékos? Lehet tanulni a spontaneitást és a bátorságot? A kreativitás és a humorérzék fejleszthető? Figyelünk a belső sugallatainkra?

Milyen helyzetekben nevetünk? Mikor esik a legjobban? Mi az, amin nem tudunk nevetni? És mi az, amin nem szabad? Miért hatalom a nevetés? Miért kincs? Miért fegyver? Milyen emblematikus alakok kapcsolódnak a humorhoz? Mi a közös a bohócokban, a karneválokban és a színházban? Ki félhetett az ókori görögök komédiáitól?

A nézőtéren ülve mi hat illúziónak és mi valóságnak? Hogyan változik ez, ha egy hazugságháló szövődik a színpadon? Saját hibáink, hazugságaink és félelmeink milyen távolságban vannak tőlünk, ha színházat nézünk? Mi történik velünk, amikor a komédia és a tragédia közötti átmenetet éljük meg? Mit vált ki belőlünk a komédiák sötét oldala, és mit a tragédiák napos oldala? 

Mitől régi és mitől érdekes ma számunkra egy történet? Hogyan lép kölcsönhatásba a díszlet, a jelmez és a színpadi zene az előadásban?

ÁLTALÁNOS
SZÍNHÁZI FLESS

 Hogyan működik
a színház?

Bármelyik előadásunkhoz
választható                                                                                                                                              

Hogyan működik a színház? Mit kell tudnia annak, aki színpadon játszik? És annak, aki az életben akar jó játékos lenni? Lehet koncentrációt, figyelmet vagy ritmusérzéket tanulni?

Hogyan figyelünk a verbális és a nonverbális kommunikációra? Milyen eszközei vannak egy színésznek? Mit jelent a státuszjáték az életben, és mit a színpadon?

Lehetséges, hogy valaki valahol nem csinál semmit? De akkor mi a viszonya a térrel? Milyen a testtartása, és vajon miért van ott? Lehet csak nézni, és közben nem kombinálni, viszonyokat és történeteket látni? Melyek a színházi hatás elemei?

Hogy lehet, hogy két embernek teljesen mást jelent ugyanaz a történet? Hol születik a színház? A színpadon, vagy a nézők fejében? És mi a valóság? Amit látunk, vagy amit nézünk?

Mikor lehet a sorok között olvasni? És hogyan lehet egy-egy megszólalás vagy mozdulat mögött meglátni valamit, ami akarva vagy akaratlan ott rejtőzik?

Mi a színház feladata? Mi egy rendező feladata? Te ma miből csinálnál színházat?

KOMÉDIA FLESS • Foglalkozás a színpadi humorról; kombinálható a Liliomfi és a Képzelt beteg című előadásunkkal vagy Kulisszajárással.

SZAKMAI SÉTA • Kulisszajárás közben a színházi üzem működésével, szervezésével és az egyes munkakörökkel ismerkedünk, beszélgetünk a dolgozókkal.

 


TÜNDÉR FLESS Bagossy László: A Sötétben Látó Tündér

 

CSODA FLESS Czigány Zoltán: Csoda és Kósza