ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás

Jegypénztárunk és szervezésünk
június 3-tól zárva tart.
Nyitás:

2017. augusztus 21-én.



A keményfejű, aki következetesen ragaszkodik a hazugságaihoz: Az ügynök halála az Örkény Színházban

Magyar Nemzet -  2016.06.06 - Szerző MAKRAI SONJA
Arthur Miller közkedvelt drámáját, Az ügynök halálát még a nyári szünet előtt tűzte műsorára az Örkény Színház. Mácsai Pál rendezése végre újra érdekessé tette Willy Loman csontig lerágott történetét.

Hazánkban először tíz évvel a megjelenése után, 1959-ben mutatták be a Nemzeti Színházban Az ügynök halálát, Timár József főszereplésével. A hazai színházak azóta is előszeretettel tűzik műsorukra a látszatéletéhez elvakultan ragaszkodó kisember történetét, de Lomanhez hasonlóan a rendezők sem tudnak túllépni a bőröndjét keserűen cipelő, hosszú ballonkabátos férfi képén.

Az Örkényben nincs bőrönd, nincsenek díszletváltások, nincsenek klasszikus jelenetek. Álomszerűen folyik egymásba múlt és a jelen, Willy Loman szánni való valósága és a vágyott fantázia. Az éles tónusváltások és a jelenetek dinamikája is ezt az átjárást, a Willy Loman fejében zajló káoszt szimbolizálja.

Esőerdőszerű tapétával díszített falak sorakoznak egymás mögött, amelyek az ajtók révén labirintussá alakítják a színpadot. Úgy bolyong a lecsúszott ügynök saját élete útvesztőjében, mint testvére, a később sikeressé lett Ben bácsi a dzsungelben. A színészek sokszor csak egy széken ülve, meredve maguk elé mondják a szövegüket, eltartva játszanak, csak a fajsúlyosabb helyzetek követik a klasszikus jelenetek metodikáját. Hamvai Kornél friss, éles hangsúlyokkal teli fordítása így még erősebben szól, még fájóbbá teszi a történetet.

Gálffi László egy keményfejű, így a saját igazságaitól eltéríthetetlen Willy Lomant rajzol meg, akinek minden gesztusából süt, hogy meg van arról győződve, többre hivatott az életben.

Csalásairól, piti hazugságairól sem képes tudomást venni, még azután sem, hogy lebukott. Az élet császárának látja magát – akinek fiai kutyaként pitiznek –, még akkor is, amikor élete teljes kudarcba fulladt. Gálffi tökéletesen váltakoztatja a nagy gesztusokat, a kirohanásokat és az apró, megtört rezdüléseket. A többiek kirívóan színes jelmezéhez képest ő végig egy elnyűtt frottírköntösben van jelen a színen, hisz Loman csupán egy szürke tucatember, semmi több.

Mácsai rendezésében egyértelművé válik Willy Loman tragédiája: nem volt előtte példaként igazi apamodell. Egész életén keresztül ezt a fájdalmat hordozza magában, emiatt építette fel saját hazugsághegyét. Willy Loman jellegtelen életét súlytalan halál zárja le. Rá többszörösen igaz a darabban is elhangzó mondat: senki nem ér semmit, ha meghal.

De Mácsai rendezéséből kitűnik az is, hogy a darabnak két főszereplője van. Willy mellett az idősebb fiú, Biff is óriási terhet cipel.

Molnár Áron meghívása erre a szerepre jó döntés volt: összetett, érzelemdús játéka emlékezetes.

Biffjében ott küzd egymással a tehetetlenség és a kitörni vágyás, a megalázottság és a szeretetéhség, a gyermeki naivitás és a dafkeség.

Mellettük Kerekes Éva, Ficza István, Patkós Márton, Epres Attila, Csuja Imre, Dóra Béla és Kókai Tünde jelenléte érdemel figyelmet.