ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás
2017
<
MÁJUS
>
MESÉL A BÉCSI ERDŐ                 Bagossy László              Örkény István Színház

Nincs átirat,  nincs aktualizálás, ez  Ödön von Horváth  darabja a Hitler előtti évek kispolgárairól, akik, mit sem sejtve a közeljövőről,  báván élik hétköznapi életüket.  Az agyatlan hústorony hentes, a sötét jószándék komor oszlopa,  Vajda Milán  eljegyezni készül az utcaszomszéd babakereskedő, a Tündérkirály szelíd leánykáját. A szintén szomszéd trafikos- asszony kitartottja,  a lóversenyből élő ficsúr azonban szemet vet rá,  udvarlása célba talál, a Duna-parti fürdőzés leleplezési botrányba fullad. A vonzóan rosszarcú  Polgár Csaba könnyedén csavarja el a burokban nevelt Marianne fejét, a félelmetes erősségű együttesben Zsigmond Emőke első szavától kezdve, kikezdhetetlen erősségű, egyenrangú szereplőként mutatkozik be.

Pedig micsoda színészek! Az ország legerősebb társulatában  a mellékszerepekre, egymondatos epizódokra is hatalma egyéniségek mozgósíthatók. A később csábos sellőkké alakuló Nagynénik trióját  Takács Nóra Diána  vezeti,  Murányi Márta és Szathmáry Judit,  - nem mellékesen - énekes kettőse gazdagítja,  Lénárdt Laura és Osváth Judit  színinövendékek derekasan helytállnak, utóbbi a kislány Ida bugyuta versével triumfál.  Bíró Krisztina nagyságos,  Kerekes Éva  nagyon kétkezi munkásasszony,  a teljes társadalmi keresztmetszetet Kerekes Viktória  Bárónője egészíti ki.

Bagossy László  egyetlen zongora alakváltásaival és az  elképesztő érzékenységgel illeszkedő zenével tagolja a cselekményt, minden jelenetben magától értetődő biztonsággal teremti meg az érzékletes szituációkat. A társaság a rivaldánál öltözik fürdődresszbe, a dunai hullámok forgószínpadán  Zsigmond Emőke  háton, mellen és gyorson krallozva  mutatja be az akkor ismert összes úszásnemet. A férfiak díszes panoptikumában  Debreczeny Csaba a kávéházi gigerli,  Baksa Imre  a véreskezű henteslegény,  Gálffi László  anekdotikusan  idézi a hajdani  K und K hadsereg úri modorát,  míg  Máthé Zsolt  halálkomolyan tud gyóntatni egy élő feszület frivol árnyékában.

Nincsenek kettős szerepek,  nincsenek otromba háttérvetítések,  egyetlen díszletötlet a zongorafedél belsején pompázó idillikus festmény, gegek helyett a tempó, a gesztusok, a látvány és a káprázatos színészi játék szimfonikus egysége uralkodik. Ignajatovic Krisztina öltözékei túlmutatnak a színpadi jelmezeken. Helén,  Neudold Júlia  égbe meredő vak feketéje, Ficza István sztentori konferansziéjának piros-fehér ordenárésága, Marianne útja szolid szoknyácskától a selyemruha bíbormámorán át Botticelli Primaverájának lehulló aranyáig: - felejthetetlen remeklés!

És a nagyágyúk!  Für Anikó  tébolyítóan úrinő,  nagyon hiányzik  egy Nemzeti Dohányboltból,  Jéger Zsombor tenyérbe mászóan porosz kadét, masírozása baljós előjel. Csuja Imre Miszterének könnyes bécsi nosztalgiája, Znamenák István Tündérkirálya színészkirályi alakítás,  Pogány Judit  gyűlöletes Nagymamája brutálbomba.

Ebben a nemes színházi közegben, a darab áporodott szennyében ragyog fel a babakereskedő lányának tragikus lénye. Egyáltalán nem naiv,  keményen felvállalja mihaszna párját, érzelmei vezérlik, de kiutat keresve képes váltani, félvilági táncosnőként mennyei ragyogásban, töretlen szépségű  Vénuszként emelkedik ki az aranyfényű habokból, leteríti a macsó karate, de emberségének ereje  földre fojtva is sugárzik. Zsigmond Emőke gyönyörűséges színészi munkája,  varázsos szuggesztivitása  több mint pályakezdés, belépő a legnagyobb kihívások világába.

Kislány a zongoránál. Tétován bicegő hangocskák.  Belecsap és megfordul:  dévaj koboldként copfos nagyfiú mered ránk. Végigkíséri a történéseket, a legkisebb motívumra is zongoráján reagál, szelíden dalol,  fenyegetően mordul,  lágyan keringőzik és némafilmek tremolójába komorul.  Táncolva pipiskedik,  Puck-i fürgeséggel rohangál,  késheggyel szurkálja a billentyűket, oltárképként szenved. Extrém figurája, káprázatos zenéje éltető fűszere a minden ízében fantasztikus előadásnak:   Kákonyi Árpád  a Kezdet és a Vég!