ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás

Jegypénztárunk és szervezésünk
június 3-tól zárva tart.
Nyitás:

2017. augusztus 21-én.

Történelmi etűdök korabeli újságcikkekből Mi újság, múlt század? - bemutatja ma este a Madách Kamara

2001.09.29. Népszabadság

XX. századot játszik hét színész a Madách Kamara színpadán. Kevés a díszlet, nem sok a jelmez. "Az ember azért ember és nem barom, hogy okuljon a története tanulságán" - írta 1900 januárjában a Huszadik Század című folyóirat. A majd háromórás produkcióból kiderül, kevesen olvasták ezt a cikket. Mondják a színházcsinálók, hogy a Mi újság, múlt század? című előadásban nem illusztrálnak, nem századot átölelő történelmi képeskönyvet lapozgatnak. Újságcikkeket formáltak színházi montázzsá, történelmi etűddé. A premier ma este lesz.

Kevés színdarab változik anynyit a próbafolyamat alatt, mint a Mi újság, múlt század? Még a premier előtti héten is húztak ki részeket, a bemutatót megelőző napokban újraképzeltek jeleneteket. A színészek ceruzával próbáltak, és szövegkönyvvel aludtak.
A Madách Kamara új művészeti vezetője, Mácsai Pál rendező Guelmino Sándor dramaturggal több hónapra elbarikádozta magát bekötött napi-, heti- és havilapokkal, jegyzőkönyvekkel. Százezernyi újságoldalból válogattak. A szöveg hitelességét megtartva színpadi játékot fűztek össze. Cáfolva a közkeletű mondást, miszerint: a mai hír holnap már nem hír.

miunepszab1
Debreczeny Csaba, Gryllus Dorka és Dunai Tamás
(kép: Kovács Bence - Népszabadság)

A színészválogatásnál a rendező bizonyára csak B-től K-ig lapozta fel telefonregiszterét. A madáchos tagok, vagy a Madáchban gyakorta játszó Bíró Kriszta, Debreczeny Csaba, Dunai Tamás és Kiss Mari mellé vendégtársul hívta Gryllus Dorkát, Gálffi Lászlót és Gyabronka Józsefet. Szereposztás persze nincs. Ha lenne, hosszabbra nyúlna, mint a darab.
- Bízzatok a szöveg erejében, a hír rántsa le magáról a leplet - instruál Mácsai. "Hitler lelke sosem bosszúálló, sohasem vérszomjas és sohasem romboló" - írták a Magyarságban a negyvenes évek elején. Máskor úgy dönt, mutassák meg a hazugságot: "A tatabányai bányászok sűrű csoportjai dübörgő léptekkel vonulnak a terembe. A levegő izzó. Mindenki tudja, a sok vájár, bányászasszony és ifjúmunkás, hogy ma itt azokról a hitvány emberekről lesz szó, akik, miközben a magyar nép dolgozott, a háta mögött kést köszörültek, akik hátulról akarták ledöfni a magyar népet: Rajkról és cinkosairól..." (1949, Szabad Nép.)

miunepszab2
A színpadon 1956 októbere
(kép: Kovács Bence - Népszabadság)

A rendezői utasításokban mai párt- és politikusnevek is felbukkannak. Például úgy, hogy kire gondoljanak a színészek, amikor ezt az 1934-es szöveget mondják: "A magyar élet egy-egy kihulló vércseppje minden fillér, amit külföldi borotvapengéért adsz."
A történelemre rímelő dalokat Darvas Ferenc írta, és a zongoránál ülve ő alakította az előadáshoz a korabeli slágereket. - Az élő színműszerző rossz, az élő zeneszerző jó, nagyon jó - mormolta maga elé Mácsai.

Néhány héttel később aztán még élesebben előtérbe került a jelen - a New York-i katasztrófával. Leállt a próba, és a színészek újra elgondolkodtak: az ember azért ember és - tényleg - nem barom, hogy okuljon a története tanulságán? De ez már 2001, a darab 2000. december 31-ig emlékezik.

miunepszab3
Dunai Tamás mint kitüntetett sztahanovista
(kép: Kovács Bence - Népszabadság)

Az illusztrációjellegű ötletek még ceruzával sem kerülhetnek a szövegkönyvbe, Mácsai irtózik tőlük. Mindenen csavartak egyet, ismert hanglejtések helyett elrajzolták inkább a felismerhető arcokat. Ne a tükröt szidd, ha a képed ferde! - int színpadon kívül Dunai. Nincs történelmi tabló, Ferenc József, Gömbös, Horthy, Hruscsov, Münnich, Kádár, Zsivkov bejön és eltűnik, leváltja őket a hirdetés. "Hölgyek figyelmébe. 10 forintért lehet nálam titokban szülni. 28 éve működöm, özvegy Szántóné Ujpest. Király utcza 10. Saját ház (1901)"; "Antiszemita Ön? Akkor miért nem jár az előkelő, zsidómentes belvárosi COLONIAL-KÁVÉHÁZBA? Minden este hangulatos zene! Budapest, IV., Aranykéz u. 5. (1943); "Na mi ez? A nagyokat elnyomja. Az elcsüggedőket felemeli. A szétállókat összehozza. Lukrécia melltartó" (1946).
A lépcsőzetes színpad gyerekjátékként variálható. A vastag, felemelhető tetejű lépcsőknek Mácsai "lepény" nevet adott, a vékonyakat Gyabronka nevezte el "sportszeletnek". A "lepényekbe" nemcsak felülről, de oldalról is be lehet bújni, a "sportszeletek" pedig kihajthatók, akár egymásra is halmozhatók. Az első próba óta a díszleten nem változtattak: a lépcsők szélén aranykeretes tükröket borítottak be csomagolópapírral. A csomagolópapír visszatérő motívum: hajtogattak belőle csákót, szaloncukorpapírt, zsákot, használták az 56-os képhez és őszi levélként. Mint ahogy a mondatok, mondatszerkezetek is visszaköszönnek évtizedről évtizedre. A szóvirágok mögül a gyűlölettel együtt kihajolnak a közhelyek is. "Nagy dolgot jelentünk. A kormány dolgozik, de a letűnt hatalom a szántszándékkal támasztott zűrzavarban látja azt a szennyet, melybe petéit lerakni szeretné, hátha kikelnek" (Világ, 1918.).
Augusztus végén legyintenek: "van még egy hónapunk", majd ugranak a jeleneten. Arra is jut idő, hogy Gyabronka gilisztaként bekúszva mondja el a pécsi püspök rendeletét a leányiskolai tornatanmenet revíziójáról. (Tiltja például a hidat, a gyertyát, a bukfencet és a tengeri pók utánzását.) Vannak, akik kezdetben inkább a koreográfus Bodor Johanna mozdulatait rögzítik, mások a lépésekhez, ugrásokhoz, dalokhoz kötik a folyamatosan változó szöveget. A bemutató előtti százhatvannyolc órában pedig az jellemzőbb, hogy megválnak akár a szinte készre gyakorolt képektől is. Kimaradt például: "Magyar anyagból! Magyar gépeken! Magyar munkaerővel! Szolgálatban, szolgálaton kívül hűséges pajtása a csendőrnek és nélkülözhetetlen a »Csepel« túrakerékpár. Ára sárhányóval, kormánycsengővel, karbidlámpával és kardtartóval 130 pengő. (1934).
Gálffi, Debreczeny, Gyabronka folyamatosan ötletbombákat gyárt. Kiss Mari vicces kiegészítőket szerez be. Gryllus Dorka pedig kitartóan figyelmeztet a félreértett, meg nem oldott jelenetekre. De az 1989-et követő éveket nehezen tudták eltalálni. - Nehéz lenne a mai cikkekből válogatni, arra az időszakra még nincs akkora rálátásunk - mentegetőzik Bíró Kriszta. - A rendszerváltozás előtti korszakot kezelhetjük némi távolságtartással, de mit kell kihagyni az utolsó évtizedből, hogy az előadás ne tartson hajnali fél háromig?

miunepszab4
A rendező Mácsai Pál, próba közben
(kép: Kovács Bence - Népszabadság)

A premier előtti két hétben színházi embereket hívott a próbákra Mácsai, az előadás jobban változott, mint a korábbi öt hétben. Horthyt például láttuk hajó- és csákóhajtogatós gyermekded kormányzóként, de úgy is, mint államférfit, aki modellt ül a portréfestőnek, majd tükörbe szavalja legújabb beszédét. (Utóbbit tartották meg.) Fejtörést okozott az a kép is, amelyben magyar katonák az ukrán fronton gyerekkel találkoznak. Sehogy sem sikerült elég jól, a bemutató előtt nem sokkal lemondtak róla. Tyereskova és Hruscsov jelenete is módosult, nem tudták eldönteni, hol lebegjen az űrhajósnő. Legutóbb Hruscsov hátán kötött ki. Bár lapzárta után még ez is megváltozhatott...

Szemere Katalin